בניה מעץ – בנייה ירוקה וקלה

בשנים האחרונות אנו רואים בארץ יותר ויותר בניה בעץ. נראה שהישראלים מגלים את היתרונות האסתטיים והפרקטיים של חומר הגלם הזה. חללים ציבוריים ופרטיים כאחד מציגים יותר ויותר משטחי עץ, קירות עץ, פרגולות עץ ועוד פתרונות דקורטיביים ושימושיים. איך קרה שהעץ הפך לאהוב כל כך והוא דוחק את רגליו של הבטון שמלווה את המדינה מיום הקמתה? למה יותר ויותר אנשים בוחרים בבניה בעץ? ומדוע בנייה מעץ נחשבית בנייה ירוקה
למה דווקא עץ?
בראש ובראשונה השימוש בעץ הפך לנפוץ בזכות השיקול האסתטי. לרוב כאשר אתם פוגשים אנשים שיצרו לעצמם מבני עץ הם יציינו מעל ומעבר לכל את המראה החם, הטבעי והנעים של העץ. אין ספק שבעולם אורבאני ומנוכר העץ מחזיר לבתים ולחצרות אווירה טבעית וחמה. אין תחליף למגע ולמראה של משטחי העץ אשר מעניקים לנו תחושה של שלווה וקירבה לטבע. לעץ יש תכונה מיוחדת שבזכותה הוא יכול להשתלב בעיצוב כפרי וביתי מצד האחד, אך מן הצד השני גם בחללים מלוטשים ומנוכרים למראה. כל מעצב פנים מכל סוג עשוי לשלב עץ שאותו אפשר לעבד בצורות שונות ומגוונות לקבלת מראה ייחודי וחד פעמי.
סיבה חשובה נוספת לשימוש בעץ היא עלות הבניה. כאן מדובר לא על משטחי העץ החשופים לעין שעשויים להיות יקרים למדי. הכוונה היא לתחום שהולך וצובר תאוצה: בנייה קלה בישראל. המושג הזה אינו מוכר לאנשים שאינם עוסקים בבניה, אך בפועל מדובר בתחום רווח שצובר תאוצה ניכרת. מבני הבטון שמוכרים כל כך בישראל דורשים ציוד מיוחד ויקר ושינוע של חומרים כבדים. יש להמתין זמן ממושך להתייבשות וכל הגורמים הללו מייקרים במידה ניכרת את עלות הבנייה ומאריכים את משך הזמן של פרויקט הבנייה. תחום הבניה הקלה עושה שימוש בחומרים שונים לחלוטין ובהם עץ, אלומיניום, גבס וברזל. את המשטחים המוכנים מראש מתקינים בקלות ובמהירות יחסית ועובדה זו מוזילה את עלויות הבניה.
אתה בנייה קלה עצמה מובילה אותנו לסיבה נוספת שבגללה אנשים מעדיפים שימוש בעץ והיא המטרה של הפחתת הנזק הסביבתי שהחברה כולה שואפת אליה. ככל שהבנייה ירוקה יותר אנו מיטיבים עם הסביבה ועם עתידם של ילדינו. מכיוון שהבניה הקלה דורשת משאבים נמוכים יותר של שינוע, יוצרת פחות זיהומי רעש ופחות זיהום סביבתי – המבנים שהעץ שולב בבנייתם הם ירוקים יותר בהגדרה. אין פלא אם כך שהעץ הפך לחומר שנעשה בו שימוש נרחב יותר ויותר וכולנו נהנים מיתרונותיו בשנים האחרונות.