מספר עובדות מרתקות על בטון

הידעתם שהבטון המודרני הומצא בשנת 1756 על ידי מהנדס בריטי? הידעתם שהבטון המודרני מורכב מתערובת של צמנט, חול, חצץ ומים? הידעתם שלאחר מלחמת המפרץ בשנת 1991 החליטה ממשלת ישראל כי כל דירת מגורים שתיבנה בישראל תכיל לפחות חדר מגורים אחד העשוי כולו מבטון מזוין המשלב בתוכו מוטות פלדה? בשורות הבאות ריכזנו עבורכם מספר עובדות מרתקות על אחד מהחומרים הנפוצים והשימושיים ביותר בענף הבנייה.

אחת התכונות האופייניות ביותר לכל סוגי הבטון היא חוזק הלחיצה הגבוה של החומר, וכפועל יוצא מכך, ניתן להעמיס עליו משקל כבד במיוחד. מנגד, הבטון מתאפיין בחוזק מתיחה נמוך, וכפועל יוצא מכך, לא ניתן למתוח את הבטון מבלי שהוא ישבר. על מנת להגביר את חוזק המתיחה של הבטון עושים שימוש במתיחת כבלי פלדה עליהם יוצקים את הבטון. כבלי הפלדה משמשים מעין מנגנון קפיצי לבטון, וכפועל יוצא מכך, נוצר בטון עם כוחות לחיצה עצומים.

סוגי הבטון השונים

בין יתר סוגי הבטון הנמצאים בשימוש תדיר בענף הבנייה תמצאו את סוגי הבטון הבאים: הבטון הדרוך המיוצר מבטון וכבלי פלדה מתוחים ומשמש בעיקר לצורך בניית קורות בטון שנועדו לבניית גשרים וקירויים הנושאים על גביהם עומסים כבדים במיוחד, הבטון המזוין המשלב בתוכו בטון עם פלדה ומשמש בעיקר לצורך חדרים ממוגנים או מבנים בהם נדרשים קירות חזקים במיוחד, הבטון הרזה שהוא למעשה בטון מדולל המשמש בעיקר לצרכי הפרדה באדמה והוא איננו משמש לצרכי יציקות נפוצות בענף הבנייה.

סוג נוסף של חומר הבטון הוא בטון מובא המהווה סוג של בטון המיוצר במפעל בטון ומובל לאתר הבנייה באמצעות מערבלי בטון. בטון מסוג זה הומצא במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20, אך השימוש המאסיבי בו החל רק במהלך שנות ה-60 של המאה החולפת. מכיוון שהבטון המובא מיוצר בהתאם לדרישה מוקדמת התואמת את צרכי הבנייה, סוג זה של בטון טומן בחובו מגוון רחב של יתרונות בהשוואה לבטון המיוצר באתר הבנייה. בין יתר יתרונות הבטון המובא תוכלו למצוא: תוצרת איכותית המיוצרת במפעל בעל תו תקן, חיסכון בחומרי גלם כתוצאה מהימנעות הכנת הבטון באתר הבנייה, חיסכון במקומות אחסון וכוח אדם באתר הבנייה, ומעל הכול, הכנת בטון מובא בשטח מפעל בטון והובלתו לאתר הבנייה באמצעות מערבל בטון, אפשרת למנהלי הבנייה בשטח לייעל את עבודתם וזאת הודות לאספקת הבטון בתזמון הנכון ובכמויות המדויקות מבלי להיקלע לבלבולים ותקלות אחרות המתרחשות לעיתים קרובות באתר הבנייה.