המדינה כחלק מהכפר הגלובלי

אם בעבר מדינות היו מנותקות יותר אחת מהשניה והקשרים ביניהן היו בעיקר קשרי מסחר במידה כזאת או אחרת וקשרי חוץ- לטוב ולרע במידות שונות, היום, עם התפתחות הטכנולוגיה המצב השתנה. היום כבר ברור לכולנו כי העולם הוא גוף אחד גדול אשר חלקיו השונים משפיעים מאוד זה על זה. היום הקשרים בין המדינות השונות הם מיידיים כאשר כל אדם יכול להיות בקשר עם כל אדם אחר על פני הכדור כאשר הוא חפץ בכך, עובדי חברות בינלאומיות בעלות סניפים בכל העולם יכולים בקלות לתקשר זה עם זה וחברות יכולות להיעזר בנותני שירות הנמצאים בקצהו השני של הכדור. כל זה הביא לעובדה שגם במסגרת לימודי מדעי המדינה מוקדשים קורסים לתחום מדיניות חוץ או דיפלומטיה ובתארים מתקדמים יותר ניתן להתמקד בתחומים הללו.                                                       

הדיפלומטיה כשפה

אם לכל מדינה ישנה שפה ותרבות משלה, דיפלומטיה היא למעשה השפה המשותפת באמצעותה מתקשרות המדינות השונות ולכן יש לה חוקים משלה ודרכי התנהלות השונות מדרכי ההתנהלות בתוך מדינה. מדיניות חוץ  הוא תחום אשר דורש ראיה רחבה במיוחד של פני הדברים. אם ניהול מדינה היא נושא מורכב, ניהול או פתרון בעיות במסגרת עולמית ואף אזורית היא נושא מורכב פי כמה. אם לגורמים בתוך מדינה ישנם אינטרסים משותפים רבים, לגורמים במדינות שונות יכולים להיות יותר אינטרסים סותרים. לימודים העוסקים ביחסים בינלאומיים מספקים כלים ותובנות כיצד להתנהל ברמה העולמית או האזורית, כיצד לתקשר, כיצד ליישב מחלוקות  וכיצד למצוא את המשותף ולהעצים אותו.

הצורך בכישורי התנהלות בינלאומיים עם התפתחות הטכנולוגיה

במיוחד היום כאשר התקשורת היא פתוחה מבחינה טכנולוגית הדבר חשוב. טכנולוגיה מספקת פוטנציאל עצום בקידום תהליכים באופן מהיר יותר ומציאת קשרים חדשים, פרוייקטים משותפים בין מדינות ואף הקמתם של יותר ארגונים בינלאומיים. עמדתה הפוליטית של מדינה משפיעה ללא ספק על מצבה בתחומים אחרים. יחסי מסחר בין מדינות מושפעים רבות מיחסיהן המדיניים. היום, כאשר הטכנולוגיה כמעט שאינה מהווה מגבלה, קניות ניתן לבצע מרחוק באמצעות האינטרנט ושיחות  ודיונים שלמים יכולים להתבצע מרחוק, כל שנותר הוא ללמוד כיצד לעשות זאת, כיצד לנהל משא ומתן בצורה הולמת שתביא לתוצאות, כיצד לשמור על יחסים טובים עם מדינות שיש איתן מחלוקות בנושאים מסויימים וכיצד לגשר על פערים. בנוסף, נכנסים לתמונת היחסים הבינלאומיים שיקולים שאינם אסטרטגיים בלבד אלא שיקולים כמו שמירה סביבתית וחסכון באנרגיה, המהווים אינטרס משותף כלל עולמי.