הקשר שבין קפה ובריאות

חלק גדול מהאנשים, לפחות בעולם המערבי, פותחים את הבוקר עם כוס קפה ושותים עוד לפחות שתיים- שלוש כוסות שכאלה במהלך היום. לא מעט עושים זאת בתחושה של רגשות אשם כי הם שותים משקה שאינו מיטיב עם בריאותם, אך האם הדבר באמת נכון? אמנם במחקרים שנעשו בשנות העשרים של המאה הקודמת אכן עלו חסרונותיו של המשקה לבריאות אך מאוחר יותר, בשנות השמונים נמצאו גם יתרונות רבים. כמו בכל דבר בחיינו- הכל שאלה של מינון.                                                   

יתרונותיו הבריאותיים של המשקה

כאמור- כמו בכל דבר מזון או משקה שנכניס לגופנו- הכל מתחיל ונגמר במינון. גם ויטמינים שאין ספק שהם חיוניים מאוד לבריאותנו הופכים לרעל אם נצרוך אותם בכמות רבה מדי. אפילו מים בכמות גדולה מדי יכולים לגרום להרעלה. כל עוד מדובר על 3-4 כוסות קפה ליום, ישנם למשקה לא מעט יתרונות. הקפאין בהיותו חומר מעורר מסייע לזרימת הדם בגוף ולחילוף חומרים מהיר יותר. זרימת הדם נעשית באופן נמרץ יותר גם למוח ולכן מקלה על כאבי ראש. במחקרים שונים שנערכו נמצא כי הקפאין מכיל אנטי אוקסידנטים- נוגדי חמצון אשר חיוניים מאוד לבריאותנו, במיוחד במצב קלוי. הקליה, כך מסתבר, מייצרת אנטי אוקסידנטים שלא קיימים בפולים במצבם הטבעי כל עוד הם ירוקים. בנוסף הוא מפחית את הסיכון להיווצרות אבנים בכיס המרה ואת הסיכון למחלות כבד. זאת כמובן כל עוד לא מגזימים ושותים עד שלוש כוסות ביום.

קפה המסייע לשמירה על תזונה נכונה

כוס נס קפה באופן כללי יכולה להרגיע מעט את הצורך לנשנש משהו מתוק בין הארוחות. עם זאת, הרגיעה שייצור המשקה בגוף תהיה זמנית בלבד. היום ישנם פיתוחים של משקה קפה נמס, כלומר קפה נמס, המועשר בסיבים תזונתיים ובמי גבינה (חלבוני חלב). סיבים תזונתיים יוצרים בגוף תחושה אמיתית של שובע. בימינו, עידן השפע, כאשר ההשמנה הפכה לאחת הבעיות הבריאותיות המשמעותיות ביותר ואשר גוררת אחריה אין ספור בעיות כמו סכרת, לחץ דם גבוה ועוד, משקה המכיל סיבים תזונתיים ממקור צמחי וטבעי יכול לסייע בשמירה על תזונה נכונה, אכילה מסודרת ופחות "חטאים" בשל גירויים הנמצאים בסביבה.

לזכור כי המינון הוא המפתח

עם כל היתרונות של המשקה, יש לזכור כי במיוחד עבור נשים בהריון קפאין בכמות גדולה מדי יכולה לגרום למשקל נמוך של העובר וצריכה גבוהה מדי של קפאין יכולה אף לגרום ללחץ דם גבוה.