המטבח המודרני – כבר לא הפינה הנסתרת של סבתא:

בעשורים האחרונים עבר המטבח הישראלי מתיחת פנים של ממש וכיום המטבח איננו עוד החדר הסתמי בו אם המשפחה או הסבתא מכינות את האוכל שכולם נהנים לזכור, אלא הוא חלק בלתי נפרד מהאמירה העיצובית של הבית ונחשב לאחד החללים היותר מושקעים מבחינה עיצובית בכל בית חדש או בית הנמצא בשיפוץ. אחד התחומים שאפשרו את הפיכת המטבח המודרני לחלל בעל אמירה עיצובית ואדריכלית, הוא פרזול למטבח, שהפך מתחום אפור השייך לעולם התעשייה הישן, לתחום חדשני המספק אפשרויות שעד לפני כמה שנים לא רבות נחשב כמעט למדע בדיוני. הדרישות העיצוביות שהלכו והתרבו עם ההתקדמות בתפישת הדיור בארץ הציבו בפני מתכננים ומעצבים אתגרים שהצריכו המצאת ציוד פרזול מתקדם שיענה על הדרישות הללו. וכך ממערכת צירים פשוטה המאפשרת פתיחת דלתות ומגירות, הפך הפרזול להיות חלק מכריע בעיצובו הסופי של המטבח המודרני.

מהמחבוא אל קדמת הבמה – המטבח בתפישה העיצובית המודרנית:

כאשר אתם נכנסים לבית מעוצב על פי מיטב אמות המידה האדריכליות של המאה ה-21 סביר להניח שהמטבח יכיל פריטים חדשנים הנראים כאילו נלקחו מסרטי המדע הבדיוני של הוליווד. ארונות קלאפה בעלי בוכנות המתרוממות מעצמם, אבזור הנשלף בנגיעה והשתלבות המטבח במערכות "בית חכם" שנכנסו לשימוש בעשור האחרון, הפכו את המטבח למקום המקיים קשר בלתי אמצעי עם דיירי הבית ומאפשר להם להתכנס בו ממש כאילו היה חדר ההסבה או חלל המגורים העיקרי. אם בעבר נועד המטבח לבישול ולצרכים פונקציונאליים בלבד, הרי שכיום ההתייחסות אל המטבח היא כאל חדר מגורים לכל דבר ועניין.

ברוכים הבאים למטבח – חלל המגורים המרכזי:

בשנים עברו התכנסו בני הבית בעיקר בסלון או בחדר המגורים כפי שהוא נקרא בשפה המקצועית, והמטבח היה חלק הבית הבלתי נראה שתפקידו בעיקר לספק את שירותי ההסעדה לבני המשפחה. אולם בעשורים האחרונים חל שינוי מהותי בתפישת העיצוב הישראלי, והמטבח תפס את קדמת הבמה, כחדר בו מתרחשת רב פעילות המשפחה במהלך היממה. המטבח החל לכלול פינות ישיבה אינטגרליות ואיי עבודה המאפשרים תנועה בין כל אגפי המטבח. אולם כל זאת לא היה מתרחש ללא השינוי בסוגי הפרזול שבשנים האחרונות הולכים ומשתכללים ומאפשרים למתכנני בתים ולאדריכלים אינסוף אפשרויות עיצוב, שעד לפני כמה שנים לא היו מעזים להעלות על הדעת. המעבר מדלתות למגירות התאפשר אך ורק בזכות שיפור המסילות וכניסת הטריקה השקטה כסטנדרט במטבחים וכך גם צירים נשלפים ובוכנות להרמת דלתות גדולות, מה שאפשר תכנון פריטי עיצוב שהתאימו לעיצוב הכללי של הבית תוך שמירה על פונקציונאליות מלאה.