מתכונים בריאים

כאשר מדובר על מתכוני בריאות – טרנד לוהט במיוחד בשנים האחרונות בהן המודעות לאוכל בריא עולה בהתמדה – תמיד עולים מתכונים של פשטידות המגיעים במגוון אדיר של מרכיבים ואפשרויות. פשטידות נחשבות באופן כללי מתכונים בריאים בשל הרכיבים שבהן שבהחלט יכולים להימצא ברשימת המזונות הבריאים על פי גורמי מקצוע, מתכוני בריאות של פשטידות לרוב יהיו ללא טיגונים רבים ויש אינספור מתכונים מופחתי שומן, ללא סוכר ושאר הגדרות שנחשבות כיום בריאות.

 

מנה שמתאימה למגוון הזדמנויות

פשטידות הן בחירה פופולארית ומתאימה במיוחד לארוחות משפחתיות זריזות, לבראנצ'ים, כאשר צריך להביא מנה פשוטה אך אלגנטית לאירוע ולשאר מיקומים ואירועים. כאשר מצרפים לכך את העובדה שבאופן כללי מדובר על מתכונים בריאים בתפיסתם, זהו ללא ספק מתכון מנצח! אם בעבר מתכוני בריאות של פשטידות נחשבו מיושנים ושייכים לעשורים כגון שנות השבעים והשמונים – אז בהחלט לא היו אלו מתכונים בריאים עם רכיבים כגון מרגרינה, אבקות מרק, סוכר וכדומה – אז כיום מתכונים אלו חווים עדנה מחודשת ועשירה במיוחד. בכל מקום ניתן לראות מנות ברוח של פשטידות והן פופולאריות בקרב כל שכבות הציבור ובהחלט אינן נחשבות מיושנות.

הקשר אל מתכוני בריאות

פשטידות נכנסו להיכל התהילה של מתכונים בריאים למרות שכמובן שאפשר להכין מנות ברוח זו שאינן עונות להגדרות המקובלות של מתכוני בריאות. אך כאמור, במקרים רבים כל כך הרכיבים במנות קלות וטעימות אלו בהחלט נחשבים בריאים ולכן מקומן כרגע מובטח בקטגוריית הבריאות. רכיבים אלו כוללים למשל גבינות לא שמנות, קמחים שיכולים להיות מלאים, ירקות לרוב המשמשים כמילוי ושיטת הכנה באפייה המאפשרת באופן כללי להימנע מטיגון או שימוש בשומן רב.

כמובן שיש גם אינספור מתכוני פשטידות הכוללים שימוש בגבינות שמנות, עם טיגון של הירקות, שמנת בקישים, חמאה לרוב וכן הלאה. אך לרוב זוהי מנה המקושרת אצל רוב האנשים אל מתכוני בריאות.

פשטידה או קיש?

למרות שרבים כל לא מבדילם בין השניים וגם באנגלית פעמים רבות ניתן למצוא מתכונים שאינם עושים את ההבדלה, מעשית יש הבדל בין פשטידה לקיש. עפ"י ההגדרה הבסיסית בעולם הקולינריה, פשטידות הן מאפים ללא תחתית מבצק ואילו קיש הוא מאפה הדומה לפשטידה באופיו אך הוא כולל תחתית מבצק. כמובן שלכך אין קשר מבחינת האם מדובר על מתכונים בריאים או לא, אך חשוב לדעת את ההבדל כאשר מחפשים מתכוני בריאות ובעיקר כאשר מחפשים מתכון ללא קמח / בצק.

מתכונים פשוטים להכנה

מעבר להשתייכותם לקטגוריה של מתכונים בריאים ומומלצים, פשטידות הן מנות מאוד פשוטות להכנה באופן כללי. חותכים כמה ירקות, מגרדים גבינה או שופכים גבינות מהמיכל שלהן, מתבלים ומערבבים הכל בתבנית ומכניסים לתנור. כאשר מדובר על מתכון קיש מתווסף החלק של הכנת הבצק הדורש מיומנות מסוימת, אך לרוב התהליך כולו מהיר מאוד ופשוט להכנה אפילו לטבחים שאינם מחשיבים עצמם במיוחד…