לימודי הנדסת מים וסביבה

לימודי הנדסת מים משלבים בין מגוון תחומי עיסוק, קורסים מרתקים, סימולציה של דרכי פעולה וברבים מהמקרים יובילו לעבודה רווחית וכן, הגדלת הכנסות


הנדסת מים היא תת תחום במדעי ההנדסה האזרחית העוסקת בתכנון של תעשיית המים וסביבתם. מהנדס מים הוא מי שלמד באופן מקצועי והינו בעל התמחות בבנייה הנדסית של תשתיות מים. כיום, כאשר יישובים חדשים נבנים ומשתנים תדיר הנדסת מים הפכה למקצוע מבוקש. הגדלת הכנסות כתוצאה מהתמחות בתעשיית המים, היא חלק מהתמריצים של מהנדסים לבחור דווקא בתחום זה.
הנדסת מים הוא תחום הטומן בחובו אפשרויות כה רבות עד כי הגדלת הכנסות באמצעותו הפכה לעניין שבשגרה. מהנדסים מסוג זה מבוקשים גם בתחום התכנון האזורי ותכנון הערים, מאחר והם אחראיים על בנייה של צינורות הובלת מים, תכנון נכון של מאגרי מים, סימולציה ובניית מתקני התפלת מים ואפילו מתקני כיבוי אש. כמו כן, ממשלות רבות נעזרת במומחים בתחום הנדסת מים על מנת לבנות סכרים, משאבות הידראוליות ואף נמלים שלמים. בנוסף, הנדסת מים הפכה לתחום מבוקש בשנים האחרונות מאחר ודגש הושם על בנייה אקולוגית וכן, הגדלת הכנסות הנובעת מעיסוק זה.
בישראל, קיימת דרישה מיוחדת לכך מאחר וקיים בארצנו מחסור חמור במאגרי מים מתוקים. לכן, עם הגידול המתמיד באוכלוסייה גובר הצורך במתקני התפלה משוכללים והקמת תשתיות חדשות להובלה ואספקה של מים ראויים לשתייה. כמו כן, כמדינה מתפתחת קמים בישראל באופן תדיר יישובים חדשים אשר יש להוליך אליהם מים וכמובן, לטפל באופן ראוי בשפכים הנוצרים בהם. מלבד נושאים אלו, קיימת בארצנו תעשייה יוזמת ובה מפותחים פטנטים והמצאות חדשות שמטרתן להקל ולשפר את איכות חיינו. לפיכך, הנדסת מים נחשבת בישראל למקצוע בעל פוטנציאל גדול של הגדלת הכנסות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משכורת ממוצעת של מהנדס מים בכיר בישראל גבוהה בהרבה מן הממוצע.
במהלך לימודי ההנדסה, נלמדים קורסים עיוניים ומעשיים וכן, סימולציה שתפקידם לקרב את הסטודנטים אל העשייה האמיתית בתחום. לדוגמא, במהלך תהליך התכנון והבנייה של מתקן הידראולי כזה או אחר, נערכת סימולציה על מנת לוודא כי המוצר הסופי יתאים לסביבתו ויתפקד באופן הטוב ביותר. סימולציה זו נועדה להבין את מקומו של המוצר בשטח בו עליו להיבנות ולהנדס אותו בדרך שבה יהלום את אותו מרחב. במהלך סימולציה מסוג זה, נערך המהנדס להבנה מקסימאלית של האופן בו מוליכים את הזרם לכיוונים הרצויים, כיצד ניתן לבקר את כמויות המים, באילו דרכים ניתן לפקח על איכות המים וכולי…
לסיכום, הנדסת מים היא מקצוע חשוב ומבוקש הן בישראל והן בעולם. הגדלת הכנסות היא רק חלק מהיתרונות של התחום המרתק והמגוון הטומן בחובו. באם בחרתם להתחיל בלימודי הנדסת מים, הקפידו לעשות זאת בבית ספר המספק תעודה מקצועית ותואר לכל דבר.